„Zielona bogini” Sophie Uliano – recenzja książki

zielona bogini recenzja książki

Na księgarnianych półkach można zauważyć coraz więcej pozycji na temat szeroko pojętego zdrowia i ekologicznego stylu życia.

Stoisz przed taką półką i zastanawiasz się którą warto przeczytać ?

Chyba zgodzisz się że, od ich ilości może nam się zawrócić w głowie, a wybór tej odpowiedniej może nie być taki oczywisty.

Z tego powodu, postawiliśmy co jakiś czas zamieszczać na naszym blogu recenzję wybranej książki.

Mamy nadzieję, że w ten sposób odkryjecie książki, które będą odpowiadać waszym potrzebom, jednocześnie unikając wydatków na te pozycje, które nie do końca Wam pasują.

Zaczynamy !

Pierwszą książką, którą omówimy jest “Zielona bogini” Sophie Uliano.

Jej podtytuł brzmi “Jak żyć w zgodzie z naturą i zachować szczupłą sylwetkę”. Książka ta jest poradnikiem dotyczącym zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Zawarte w niej wskazówki pomogą szczególnie osobom, które zaczynają przygodę ze zmianą stylu życia i nie do końca wiedzą od czego zacząć zmiany.

To głównie do nich skierowana jest ta książka.

Panie, które w zdrowy sposób chcą zrzucić zbędne kilogramy, na pewno znajdą też coś dla siebie – w książce mamy gotowe jadłospisy z gotową listą zakupów.

Wskazówki i porady zawarte w tej książce pomogą dokonywać bardziej świadomych wyborów związanych z przygotowaniem jedzenia.

Znajdziemy w niej np. wskazówki do bycia zero waste, trendu który zaczyna być coraz bardziej popularny, co bardzo cieszy i napawa optymizmem.

Książka Zielona bogini – co znajdziemy w środku ?

W książce znajdziemy wskazówki dotyczące zdrowego, ekologicznego stylu życia i co ważne wskazówek, co robić aby nie było ono zbyt kosztowne.

W środku znajdziemy trzy plany dietetyczne, każdy w innym odcieniu zieleni:

  • jasna zieleń,
  • jaskrawa zieleń,
  • ciemna zieleń.

Każdy z tych planów poprzedzony jest krótką charakterystyką, tak aby można było dobrać konkretny plan do stylu życia jaki się prowadzi.

Wybór odcienia uzależniony jest od stopnia i typu zaangażowania ekologicznego. Każdy plan przewidziany jest na 14 dni. Potem można go powtórzyć, tak aby trwał 30 dni (po drodze można wymieniać przepisy, aby jak najbardziej urozmaicić swoje menu ). Ma to na celu wdrożenie i przyzwyczajenie się do nowych nawyków żywieniowych.

Tylko od czytelnika zależy ile pieniędzy, czasu i przestrzeni przeznaczy na zmianę. Każdy z tych trzech programów prowadzi do utraty wagi, jednak im bardziej zielony odcień odżywiania wybierze czytelnik, tym bardziej zadba o środowisko.

Autorka mieszka w USA w Kalifornii i książka bazuje na stylu życia przeciętnego Amerykanina. Sophie zwraca uwagę na przemysł i handel, który promując jedzenie wysoko przetworzone, destrukcyjnie wpływa na zdrowie dzieci oraz młodzieży.

Autorka porusza też kwestie produkcji ogromnej ilości żywności, która jest niezwykle obciążająca dla środowiska i generuje tony śmieci.

Zostały też opisane kwestie dotyczące bioinżynierii – żywności GMO, produkcji nasion, chemii używanej do produkcji żywności i ich szkodliwości dla człowieka i ekosystemu.

Znajdziemy również wskazówki jak wybrać żywność najlepszej jakości. Autorka podpowiada jak nie dać się zwieść producentom, którzy na opakowaniach umieszczają zdrowo brzmiące zwroty oraz czego unikać w składach kupowanej żywności. Dodatkowo Sophie opisuje szkodliwość poszczególnych dodatków dodawanych do jedzenia.

Dzięki szczegółowym wskazówkom uczymy się świadomie wybierać odpowiednie składniki naszej codziennej diety.

W dalszych rozdziałach dowiadujemy się także jak urządzić kuchnię – jaki sprzęt wybrać tak by był najbardziej energooszczędny i przyjazny dla środowiska,  jakie garnki i pojemniki do żywności zakupić by służyły nam jak najlepiej.

Poruszany jest też temat wody – jej picia i oszczędzania jej zasobów.

Jako że autorka jest wyznawczynią trendu zero waste i jak największego samodzielnego udziału w produkowaniu żywności, szczegółowo instruuje jak założyć własny kompostownik (nawet jeśli nie mamy podwórka i mieszkamy w bloku), jak założyć własny ogródek warzywny, czy w wersji najbardziej minimalistycznej – własną doniczkową hodowlę świeżych ziół.

Dopełnieniem zdrowego stylu życia są rozdziały poświęcone ćwiczeniom i dbaniu o zdrowie. Znajdziemy tam przykłady prostych ćwiczeń, które bez problemu wykonamy w domu oraz opis witamin i suplementów, które warto włączyć do swojej diety aby uzupełnić niedobory i jak najdłużej cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Książka ta została wydana w Polsce w 2017 roku przez Wydawnictwo Vivante. Składa się z 9 części podzielonych na rozdziały. Wszystkich rozdziałów mamy 25. Jest to bardzo dobre i przejrzyste rozwiązanie, gdyż łatwo znaleźć interesujące nas zagadnienia lub wrócić do tych które chcemy sobie przypomnieć.

zielona bogini spis treści

 

Co odróżnia tą książkę od innych ?

Wiele nowych książek czy poradników, które ukazują się na rynku, nastawiona jest na promowanie kuchni roślinnej – jedzenia wegetariańskiego, wegańskiego lub oparta jest na promowaniu jakieś określonej diety eliminacyjnej.

Ta książka jest inna od nich ponieważ, autorka w swych  jadłospisach używa mięsa i “pozwala”  🙂 pić kawę. Niemniej jednak zachęca aby mięso spożywać niezbyt często i wybierać te organiczne, pochodzące z małych, lokalnych hodowli. Wśród proponowanych przepisów znajdziemy także dania kuchni roślinnej.

W książce znajdziemy proste przepisy, a to dla kogoś kto dopiero zaczyna zmieniać swoje nawyki żywieniowe jest bardzo pomocne. Przepisy bazują na łatwo dostępnych produktach. Nie znajdziemy w nich składników, o egzotycznie brzmiących nazwach, po które musisz jechać na drugi koniec miasta.

Moim zdaniem to niezwykle ważne na początku zmian. Jak często zniechęciłaś się, gdy przepis składał się z trudno dostępnych składników ?

Autorka książki nie zachęca do przeprowadzenia wielkiej rewolucji w swoim życiu. Pokazuje, że czasami drobne modyfikacje tego co robimy i gotujemy, mogą przyczynić się do poprawy naszego zdrowia i samopoczucia.

Metodą małych kroczków możemy stać się bardziej świadomymi konsumentami, a wtedy nasze codzienne wybory przyczynią się do dbania o naszą planetę.

Nasza opinia

Książka zawiera wiele cennych informacji, które pomogą w zmianie stylu życia i myśleniu o jedzeniu.

Tym co najbardziej przeszkadza mi w tej książce to fakt, że jest ona w pełni przetłumaczona. Pierwotnie została wydana na rynku amerykańskim.

W tamtych warunkach jest to super książka, którą można określić jako kompendium wiedzy dla początkujących. W książce jest mnóstwo przykładów stron www, sklepów internetowych, organizacji, w których można zaopatrzyć się w zdrową żywność, sprzęt czy akcesoria. Dotyczy to jednak rynku amerykańskiego. Nic z tych sklepów przecież nie zamówię, a dodatkowo są to marki, które w 90% przypadków są w Polsce czy nawet w Europie zupełnie niedostępne.

Książka, która zawierałaby takie informacje, ale dostosowane do rynku Polskiego byłaby rewelacją, a tak trzeba pomijać czasem całe strony niepotrzebnych dla nas informacji.

Są także podane przykłady dodatków do żywności, składników czy praktyk stosowanych przez producentów żywności, przed którymi przestrzega nas autorka, a które w Unii Europejskiej są zakazane i nie dotyczą zupełnie naszego rynku i nie znajdziemy ich w naszej żywności.

Niemniej jednak uważam, że książka będzie bardzo pomocna dla osób, które planują wprowadzić zmiany w sposobie żywienia i podejścia do niego.

Autorka zwraca uwagę na istotne kwestie takiej jak:

  • produkcja żywności wysoko przetworzonej, słabej jakościowo i wręcz szkodliwej dla nas,
  • zbyt dużej ilości marnowanego jedzenia,
  • zbyt dużej ilości opakowań,
  • generowania ogromnej ilość śmieci.

Sophie zachęca nas także do czytania składu produktów. Producenci często nadużywają zaufania konsumentów, umieszczając na opakowaniach informacje o wspaniałości ich produktu, podczas gdy skład tego zupełnie tego nie odzwierciedla.

Warto o tym pamiętać !

Podsumowując

  1. Książka jest godna polecenia osobom, które dopiero wchodzą w świat zdrowego odżywiania i ekologicznego stylu życia.
  2. Dla osób, które prowadzą zdrowy tryb życia i  świadomie dokonują wyborów żywieniowych, książka może być uzupełnieniem wiedzy, natomiast nie będzie źródłem odkrywczych, nowych informacji.
  3. Wartością tej książki są na pewno przepisy – proste i przygotowywane z łatwo dostępnych składników. Ta część książki będzie przydatna zarówno dla nowicjuszy jak i tych, którzy już zmienili swoje codzienne menu, ale szukają inspiracji i nowych przepisów.