Siemi臋 lniane. Niezwyk艂e w艂a艣ciwo艣ci. [PRZEPIS na napar do picia]

siemi臋 lniane - w艂a艣ciwo艣ci i zastosowanie

Borykasz si臋 czasami z problemami uk艂adu pokarmowego? Twoja sk贸ra i w艂osy s膮 suche i straci艂y blask? Wydajesz sporo pieni臋dzy na r贸偶nego rodzaju kosmetyki do piel臋gnacji cia艂a i w艂os贸w, kt贸re nie przynosz膮 oczekiwanych efekt贸w?

Polecam w艂膮czy膰 do diety siemi臋 lniane. Kosztuje to niewiele, a efekty mog膮 Ci臋 zaskoczy膰.

Sp贸jrz:

Te ma艂e niepozorne z艂ociste ziarenka kryj膮 w sobie niezwyk艂e w艂a艣ciwo艣ci zdrowotne. Maj膮 zbawienny wp艂yw na funkcjonowanie naszego organizmu, ale te偶 na wygl膮d naszej sk贸ry, w艂os贸w i paznokci. Warto bli偶ej pozna膰 zalety stosowania siemienia lnianego i w艂膮czy膰 go do swojej diety.

Siemi臋 lniane, czyli nasiona lnu zwyczajnego, to lekko zapomniany polski superfood. Niegdy艣 bardzo popularny, dzi艣 zast臋powany inn膮 super 偶ywno艣ci膮 o podobnym dzia艂aniu.

Siemi臋 lniane ma posta膰 ma艂ych z艂ocistych ziarenek, kt贸re charakteryzuj膮 si臋 niewielkim rozmiarem, p艂askim kszta艂tem oraz nieco 艣lisk膮 powierzchni膮. Mo偶na je kupi膰 w sklepie spo偶ywczym, ale warto zajrze膰 do apteki czy sklepu zielarskiego aby kupi膰 inne jego odmiany.

W sprzeda偶y dost臋pne s膮 dwa rodzaje siemienia : br膮zowe i z艂ociste. Br膮zowe to te popularne dost臋pne w sklepie, natomiast z艂ociste mo偶emy kupi膰 w艂a艣nie w aptece b膮d藕 sklepie zielarskim. Jest dro偶sze, posiada zbli偶on膮 warto艣膰 substancji od偶ywczych, ale jest troszk臋 smaczniejsze.

br膮zowe i z艂ote siemie lniane

Dlaczego warto spo偶ywa膰 siemi臋 lniane ?

 

Jeszcze do niedawna zdrowotne w艂a艣ciwo艣ci tych niezwyk艂ych nasion nie by艂y w pe艂ni doceniane, ale wraz z przybywaniem coraz to nowszych bada艅 okaza艂o si臋, i偶 ich wp艂yw na ludzkie zdrowie, kondycj臋 i samopoczucie jest nieoceniony.

Bogaty sk艂ad siemienia lnianego sprawia, i偶 mo偶e by膰 ono skutecznym panaceum na wiele schorze艅 i dolegliwo艣ci.

Podstawowe w艂a艣ciwo艣ci siemienia to:

 

  1. 聽wspomaganie prawid艂owej pracy uk艂adu pokarmowego (zapobieganie zaparciom, zwi臋kszanie perystaltyki jelit, 艂agodzenie objaw贸w choroby wrzodowej, wspomaganie leczenia nie偶ytu 偶o艂膮dka i dwunastnicy, ochranianie i os艂anianie b艂ony 艣luzowej prze艂yku oraz 偶o艂膮dka),
  2. 聽obni偶anie poziomu cholesterolu,
  3. 聽wspomaganie prawid艂owej pracy m贸zgu oraz podnoszenie poziomu koncentracji,
  4. 聽poprawianie pami臋ci,
  5. 聽wp艂ywanie na prawid艂ow膮 prac臋 serca,
  6. 聽zwi臋kszanie odporno艣ci,
  7. 聽obni偶anie poziomu cukru we krwi,
  8. 聽zapobieganie stanom zapalnym w organizmie,
  9. 聽艂agodzenie objaw贸w menopauzy,
  10. 聽normowanie poziomu hormon贸w,
  11. 聽wspomaganie leczenia kaszlu oraz stan贸w zapalnych dr贸g oddechowych,
  12. 聽zmniejszanie ryzyka nadci艣nienia i mia偶d偶ycy,
  13. 聽wzmacnianie oraz poprawianie wygl膮du sk贸ry, w艂os贸w i paznokci,
  14. 聽wspomaganie ochrony antynowotworowej (zw艂aszcza raka piersi i prostaty).

Warte podkre艣lenia jest tak偶e to, i偶 siemi臋 lniane (pomimo du偶ej zawarto艣ci t艂uszczy) jest doskona艂ym 艣rodkiem wspomagaj膮cym odchudzanie oraz utrzymanie prawid艂owej wagi.

Dlaczego siemi臋 lniane dzia艂a odchudzaj膮co ?

 

Ot贸偶 dzi臋ki du偶ej zawarto艣ci naturalnego b艂onnika siemi臋 wspomaga naturaln膮 prac臋 jelit oraz przyspiesza przemian臋 materii. Dodatkowo daje poczucie syto艣ci, co sprawia, i偶 osoba walcz膮ca ze zb臋dnymi kilogramami nie odczuwa g艂odu przez d艂ugi okres czasu. A to pozwala na ograniczenie kalorycznych przek膮sek.

Jednocze艣nie warto pami臋ta膰 tak偶e o tym, i偶 siemi臋 lniane mo偶e by膰 tak偶e wykorzystywane zewn臋trznie – jako 艣rodek na odparzenia, oparzenia lub inne zmiany sk贸rne.

Co zawiera siemi臋 lniane? Dlaczego jest tak warto艣ciowe?

 

Niewielkie nasiona siemienia lnianego zawieraj膮 w sobie niezwyk艂e bogactwo cennych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Mo偶na w nich znale藕膰 mi臋dzy innymi:

  • kwasy omega – 3,
  • wielonienasycone kwasy t艂uszczowe,
  • b艂onnik (zar贸wno rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny),
  • bia艂ko,
  • witamin臋 E, B1, B6,
  • lecytyn臋,
  • niacyn臋, czyli witamin臋 B3
  • kwas foliowy,
  • fitoestrogeny,
  • flawonoidy.

Dodatkowo siemi臋 lniane to 藕r贸d艂o cennych pierwiastk贸w mineralnych (mi臋dzy innymi cynku, potasu, 偶elaza, wapnia i magnezu), soli mineralnych oraz enzym贸w.

Siemi臋 lniane dla urody – to pi臋kne w艂osy, sk贸ra i paznokcie.

koktajle dla urody

Szczeg贸lnie kobiety powinny zainteresowa膰 si臋 tematem spo偶ywania siemienia lnianego.

Siemi臋 lniane bogate w kwasy Omega-3 zauwa偶alnie poprawia wygl膮d w艂os贸w, sk贸ry i paznokci.

Nawil偶a od 艣rodka, dzi臋ki czemu nasza sk贸ra jest bardziej j臋drna, lepiej nawil偶ona i wyg艂adzona.

Poprzez regulacj臋 gospodarki hormonalnej, pozwala tak偶e na pozbycie si臋 niedoskona艂o艣ci pojawiaj膮cych si臋 na sk贸rze w trakcie cyklu. W艂osy po pewnym czasie rosn膮 mocniejsze, s膮 lepiej nawil偶one i grubsze. Podobnie rzecz ma si臋 z paznokciami – rosn膮 mocniejsze, twardsze i zdrowsze.

Poleca si臋 spo偶ywanie siemienia lnianego ze wzgl臋du na regulowanie pracy hormon贸w. Jednak kobiety w ci膮偶y i karmi膮ce powinny uwa偶a膰 aby nie spo偶ywa膰 go zbyt du偶o.

Jak stosowa膰 siemi臋 lniane ?

siemi臋 lniane do picia

Wiele os贸b chc膮cych zastosowa膰 w swojej codziennej diecie nasiona lnu zwyczajnego staje przed dylematem: jak je艣膰 siemi臋 lniane ? Pytanie jest o tyle istotne, i偶 same nasiona (kt贸re po zalaniu wod膮 p臋czniej膮 i wydzielaj膮 艣luz) nie wygl膮daj膮 zbyt apetycznie.

Na szcz臋艣cie siemi臋 lniane ma bardzo 艂agodny i niemal neutralny smak, a dodatkowo mo偶na je spo偶ywa膰 zar贸wno solo, jak i w po艂膮czeniu z innymi produktami.

Wyst臋puje pod wieloma postaciami, wi臋c je艣li nie przechodzi nam przez gard艂o „glutowaty” kleik, mo偶emy znale藕膰 siemi臋 lniane w postaci tabletek lub oleju.

Wa偶ne jest aby przed spo偶yciem siemi臋 lniane zmieli膰, namoczy膰 czy gotowa膰, poniewa偶 natura dobrze zabezpieczy艂a drogoncenne warto艣ci od偶ywcze i zjedzenie 鈥渘ieprzerobionych鈥 ziarenek, zaskutkuje ich ponownym widokiem w toalecie 馃檪

Siemi臋 lniane do picia.

Jedn膮 z propozycji jest siemi臋 lniane do picia, kt贸re mo偶na przygotowa膰 w postaci naparu lub odwaru.

Jak to zrobi膰?

Wystarczy 艂y偶k臋 siemienia lnianego zala膰 szklank膮 wrz膮tku i odstawi膰 do zaparzenia. Tak przygotowany napar jest gotowy do spo偶ycia ju偶 po oko艂o 15 minutach.

Inny spos贸b na przygotowanie siemienia lnianego do picia to odwar. W tym przypadku 艂y偶k臋 nasion nale偶y zala膰 szklank膮 letniej wody i gotowa膰 przez oko艂o 15 minut. Po tym czasie odwar nale偶y przecedzi膰 i odstawi膰 do ostygni臋cia.

Siemi臋 lniane do picia najlepsze efekty przynosi wtedy, gdy jest spo偶ywane z samego rana, na czczo. Osoby chc膮ce nieco urozmaici膰 smak naparu lub odwaru mog膮 do niego doda膰 odrobin臋 naturalnego soku malinowego.

Siemi臋 lniane mo偶e by膰 wykorzystywane nie tylko jako napar lub odwar do picia. Tak naprawd臋 mo偶na go u偶ywa膰 do niemal ka偶dej potrawy – zupy, sa艂atki, musli, jogurtu, ry偶u, nale艣nik贸w, wypiek贸w, sosu lub shake’a owocowego.

Nasiona lnu doskonale sprawdz膮 si臋 jako dodatek do pieczonego chleba, ciasteczek zbo偶owych lub zwyk艂ych muffinek. Osoby na diecie wega艅skiej zast臋puj膮 jajka w艂a艣nie siemieniem lnianym, poniewa偶 艣wietnie wi膮偶膮 ciasto.

Kisiel z siemienia lnianego na biegunk臋.

Nasiona lnu zwyczajnego pomog膮 tak偶e w wielu schorzeniach. 聽Na problemy z biegunk膮 doskonale sprawdzi si臋 kisiel z siemienia lnianego.

W celu jego przyrz膮dzenia nale偶y 2 – 3 艂y偶ki nasion zala膰 szklank膮 wrz膮cej wody, odstawi膰 na co najmniej godzin臋, a nast臋pnie przecedzi膰. Tak przygotowany kisiel nale偶y je艣膰 trzy razy dziennie – do czasu ust膮pienia biegunki.

Kisiel na choroby g贸rnych dr贸g oddechowych.

Podobnie przygotowujemy jak w przypadku kisielu na biegunk臋, jednak w tym przypadku kisielu nie nale偶y przecedza膰, gdy偶 spo偶ywanie ziarenek siemienia dodatkowo nawil偶y 艣luz贸wki i wzmocni ca艂y uk艂ad odporno艣ciowy. Kisiel mo偶na te偶 uzupe艂ni膰 naturalnym miodem pszczelim, co dodatkowo wzmocni jego dzia艂anie.

Jak przechowujemy siemi臋 lniane?

 

Siemi臋 lniane przechowujemy w ciemnym zamkni臋tym pojemniku. Najlepiej jest je kupowa膰 w formie ziarenek.

Kupuj膮c len mielony nie mamy pewno艣ci co do tego, jakiemu procesowi by艂 poddany i mo偶e okaza膰 si臋, 偶e przetworzenie zabra艂o cenne warto艣ci od偶ywcze i u偶ywamy produktu bezwarto艣ciowego.

Co wi臋cej, mielone siemi臋 bardzo szybko si臋 utlenia i je艂czeje, w takim wypadku jego spo偶ycie jest szkodliwe dla zdrowia. Najkorzystniej jest wi臋c zakupi膰 ziarenka siemienia i mieli膰 je samemu przed spo偶yciem.

Siemi臋 lniane zosta艂o zakwalifikowane do produkt贸w nosz膮cych nazw臋 superfood. W praktyce oznacza to, i偶 posiada ono wszystkie niezb臋dne sk艂adniki, kt贸re s膮 potrzebne do prawid艂owego funkcjonowania.

Dodatkowo – co warto podkre艣li膰 – kosztuje naprawd臋 niewiele. Dlatego te偶 coraz wi臋cej os贸b odkrywa jego niezwyk艂e w艂a艣ciwo艣ci. Warto przy艂膮czy膰 si臋 do tej grupy by czu膰 si臋 i wygl膮da膰 dobrze.