6 porad jak zacząć zdrowo się odżywiać

zdrowe odżywianie

Z pewnością realizacja postanowienia dotyczącego zdrowego odżywiania nie jest łatwa do zrealizowania. Nasze nawyki żywieniowe są głęboko zakorzenione i często dalekie od zasad zdrowego żywienia.

Z drugiej strony zdrowa zbilansowana dieta w połączeniu z regularnymi ćwiczeniami fizycznymi może na trwałe odmienić Twoje życie. Zdrowe jedzenie przyczynia się do utrzymania szczupłej sylwetki, wzmacnia odporność organizmu przed chorobami, a nawet poprawia nastrój i ogólne samopoczucie.

Brzmi świetnie, ale jak zdrowo się odżywiać gdy nie mamy zbyt wiele czasu, nasz harmonogram jest napięty, a złe nawyki trudne do okiełznania ?

Dobra wiadomość jest taka, że zdrowe odżywianie nie musi być trudne. Oto 6 prostych sposobów, dzięki którym zdrowe odżywianie stanie się nawykiem:

1. Jedz śniadanie o dużej zawartości białka

śniadanie bogate w białko

Białko powoduje poczucie sytości, jest źródłem energii oraz pomaga utrzymać silną i szczupłą sylwetkę. Rozpoczęcie dnia od posiłku zawierającego około 30 g białka nie tylko pomoże Tobie przez dłuższy czas uniknąć uczucia głodu, ale również zmniejszy chęć na sięganie po niezdrowe przekąski w ciągu dnia.

Dodatkowo białko jest dłużej trawione niż węglowodany. Nasz organizm aby je strawić, potrzebuje dużo energii, a co za tym idzie szybciej spala kalorie. Z tego powodu wysokobiałkowy posiłek może przyspieszyć Twój metabolizm nawet do 30%.

5 przepisów na zdrowe, wysokobiałkowe śniadanie

2. Noś ze sobą zdrowe przekąski

zdrowe przekąski

Często podczas napiętego dnia, gdy nie mamy czasu jeść regularnie, a dopada nas uczucie głodu sięgamy po niezdrowe, przetworzone przekąski. Można tego uniknąć przygotowując wcześniej zdrową przekąskę, którą możemy mieć przy sobie przez cały dzień.

Oto kilka pomysłów na proste, zdrowe przekąski:

  • migdały i inne orzechy (unikaj słodzonych mieszanek)
  • jajka gotowane na twardo
  • jabłka, pomarańcze, winogrona lub inne świeże owoce
  • batony proteinowe (unikaj tych z wysoką zawartością cukru oraz dodatkowych składników)

3. Jedz warzywa

świeże warzywa

W zdrowej zbilansowanej diecie warzywa zdecydowanie powinny grać główną role. Oprócz witamin, minerałów i błonnika, warzywa dostarczają składników odżywczych, które w naturalny sposób zmniejszają apetyt na niezdrowe jedzenie. Wybór wśród warzyw jest ogromny. Przygotuj z nich sałatkę, dodaj do koktajlu i dąż do tego aby zajmowały przynajmniej połowę miejsca na Twoim talerzu.

4. Jedz pełnowartościowe produkty

produkty pełnoziarniste

Jednym z najprostszych sposobów aby jeść zdrowo jest skupienie się na unikaniu przetworzonego jedzenia i włącznie do swojej diety pełnowartościowych produktów.

Czym jest żywność nieprzetworzona ?

Jest to żywność wolna od dodatków konserwujących, barwników lub innych substancji sztucznych. Żywność nieprzetworzona w przeciwieństwie do przetworzonej jest bogata we wszelkiego rodzaju witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Jedzenie żywności nieprzetworzonej oznacza jedzenie pełnoziarnistych produktów zbożowych, świeżych warzyw i owoców, ryb, jaj, orzechów, pestek oraz nasion strączkowych.

5. Nadaj smak swoim potrawom !

przyprawy i zioła

Często łączymy zdrowe jedzenie z nudą i brakiem smaku. Nie możemy się bardziej mylić. Jest mnóstwo sposobów na to, aby smak naszego jedzenia zachęcał do sięgania po więcej. Wzbogać smak swoich potraw, dodając do nich przyprawy oraz zioła.

Kilka przykładów zdrowych ziół i przypraw: kminek, papryka, kurkuma, czosnek, kolendra, pietruszka, oregano.

6. Nie rezygnuj ze wszystkiego co lubisz

francuskie makaroniki

Marzysz o ciastku czekoladowym ? Lubisz zjeść dobrego burgera raz na jakiś czas ?

Dobrze. Nie rezygnuj z jedzenia tych rzeczy. Ogranicz je.

Dlaczego ? Może to się wydać sprzeczne z intuicją, ale gdy rezygnujesz ze swoich ulubionych potraw, nie tylko powoduje to niechęć do zdrowego jedzenia, ale również może prowadzić do objadania się tymi samymi produktami w momentach osłabienia silnej woli.

Prawda jest taka, że jeśli ćwiczysz i utrzymujesz regularnie aktywność fizyczną, raz na jakiś czas, możesz sobie pozwolić na małe co nieco. Dzięki temu szansa na to, że będziesz kontynuować zdrowe odżywianie jest dużo większa.