Ile kalorii ma banan ? Czy banany tuczą i czy warto je jeść ?

Ile kalorii ma banan ? Czy banany tuczą i czy warto je jeść ?

Jak każdy owoc spożywany w nadmiarze, jedzenie dużej ilości bananów może prowadzić do niepożądanych skutków w postaci dodatkowych kilogramów.

Przyjrzyjmy się jednak faktom. Średniej wielkości banan zawiera około 105 kcal, z czego tylko 3 pochodzą z tłuszczu. Ilość węglowodanów (około 27 g) w postaci fruktozy nie powinna również martwić, gdyż jest ona rozbijana błyskawicznie na glukozę, dostarczając nam energii do treningów i wytężonej aktywności. Trzeba wspomnieć również, że dla efektywnej pracy mózgu glukoza jest podstawowym źródłem energii.

Zakładając, że jesz więcej niż 2 banany dziennie nadprogramowa glukoza będzie przechowywana jako glikogen w Twoich mięśniach oraz wątrobie jako źródło energii. W momencie zapotrzebowania na energię zostanie ona uwolniona i wykorzystana.

A co jeśli ten moment nie nastąpi, a my dalej będziemy jeść banany ? W takiej sytuacji glukoza zostanie zmagazynowana w postaci tkanki tłuszczowej. Dietetycy uważają, że trzeba zjeść znaczną ilość bananów aby dotrzeć do wspomnianych granic. Liczba ta zależy od poziomu aktywności, metabolizmu, wieku, budowy ciała i innych czynników.

Banany zapewniają wystarczającą ilość wartości odżywczych i energii potrzebnej do utrzymania zdrowej wagi i tylko nadmiar ich spożycia prowadzi do nieznacznego przyrostu masy ciała.

Dietetycy i eksperci żywienia rekomendują przygotowywanie sałatek owocowych, dzięki czemu unikniemy przejadania jednego owocu i będziemy czerpać korzyści z szerokiego wachlarza dostępnych owoców.

Podsumowując. Korzystaj z owoców sezonowych, dodaj do nich banana lub dwa i odstaw swoje obawy o przybraniu na wadze na bok !

12 powodów dla których warto jeść banany

Od zapobiegania chorobom sercowo-naczyniowym po regulowanie PMS, masy kostnej, zaparć, zgagi i kilkunastu innych dolegliwości, banany zawierają wystarczającą ilość wartości odżywczych aby zawstydzić sporą ilość leków, które przy tym zestawieniu wyglądaja jak cukierki. Banany dają nam natychmiastowy, trwały i znaczący zastrzyk energii. Nie bez powodu są numerem jeden jeśli chodzi o owoce w świecie czołowych sportowców. Z pewnością pamiętacie słynną bułkę z bananem 😉

Badania dowodzą, że trzy małe banany zapewniają wystarczającą ilość energii potrzebnej do intensywnego 90-minutowego treningu. Energia nie jest jedynym efektem jaki dostarcza nam banan, pomagając nam utrzymać odpowiednią formę oraz zdrowie. Może on również pomóc w przezwyciężeniu lub zapobieganiu wielu dolegliwości i niepożądanych stanów.

Magiczna liczba, którą należy tutaj przywołać to 1500 mg. Tyle potasu zawierają trzy banany.

1. Pomagają zapobiegać chorobom układu krążenia

Brytyjcy i włoscy naukowcy odkryli, że spożycie 3 bananów zapewni wystarczającą dawkę potasu aby zminimalizować ryzyko zakrzepu w mózgu o około 21 procent. Badanie zostało opublikowane w Journal of the American College of Cardiology.

Naukowcy przeanalizowali dane z jedenastu różnych badań, sięgających połowy lat sześćdziesiątych. Następnie rezultaty tych badań połączyli, aby uzyskać ogólny wynik. Na jego podstawie stwierdzili, że dzienne spożycie potasu (około 1600 mg) było wystarczające, aby obniżyć ryzyko udaru mózgu o ponad 20%.

Przeciętnej długości banan zawiera około 500 mg potasu, który pomaga obniżyć ciśnienie krwi i kontrolować gospodarkę wodną organizmu.

Poprzednie badanie w “The New England Journal of Medicine”, wykazało, że jedząc banany, które są częścią regularnej diety, ryzyko zgonu z powodu zawału zmniejsza się o 40% !

2. Banany pomagają zwiększyć masę kostną

Potas zawarty w bananach przeciwdziała złym skutkom diety o wysokiej zawartości soli, chroniąc tym samym kości przed przedwczesną osteoporozą.

3. Wspierają nas w walce z depresją

Według niedawnego badania przeprowadzonego przez MIND wśród osób cierpiących na depresję, wiele z nich poczuło się znacznie lepiej po zjedzeniu banana. To dlatego, że banany zawierają tryptofan, rodzaj białka, które organizm przetwarza w serotoninę, znaną ze swoich właściwości relaksacyjnych, która poprawia nastrój i dzięki której czujemy się szczęśliwsi.

4. Pomagają przejść przez PMS

Zapomnij o tabletkach – zjedz banana. Witamina B6, którą zawiera reguluje poziom glukozy we krwi, która wpływa na Twój humor i ogólny nastrój.

5. Pomagają przy anemii

Bogate w żelazo, banany potrafią stymulować produkcję hemoglobiny we krwii i z tego powodu pomagać przy anemii.

6. Regulują ciśnienie krwi

Ten wyjątkowy owoc jest bogaty w potas i ubogi w sól, co czyni go idealnym w walce z nadciśnieniem.

7. Banany pomagają przy zaparciach

Banany mają wysoką zawartość błonnika, dzięki temu mogą pomóc w przywróceniu równowagi pracy jelit, bez potrzeby uciekania się do środków przeczyszczających.

8. Banany są dobre na kaca

Jednym z najszybszych sposobów leczenia kaca jest wypicie koktajlu bananowego, słodzonego miodem. Banany “uspokajają” żołądek, a za pomocą miodu odbudowuje się zubożony poziom cukru we krwi.

9. Dają ulgę przy zgadze

Banany mają naturalny efekt zobojętniania kwasu w organizmie. Następnym razem, kiedy będziesz cierpieć z powodu zgagi, spróbuj zjeść banana, który pomoże ją ukoić i dać ulgę.

10. Zapobiegają porannym mdłościom

Przekąska w postaci banana między posiłkami pomaga utrzymać właściwy poziom cukru we krwi i zapobiec niepożądanym mdłościom o poranku.

11. Neutralizują skutki ukąszenia komarów

Przed zastosowaniem specjalnych preparatów łagodzących skutki ukąszenia komarów, spróbuj natrzeć skórę wewnętrzną stroną skórki od banana. Wiele osób stosując ten zaskakujący trick, skutecznie zniwelowało opuchlizny i podrażnienia spowodowane przez właśnie komary.

12. Banany mają działanie odstresowujące

Potas jest ważnym minerałem, który pomaga normalizować bicie serca, przesyłać tlen do mózgu oraz regulować gospodarkę wodną organizmu. Kiedy jesteśmy zestresowani, nasze tempo przemiany materii wzrasta, zmniejszając stężenie potasu. Ten ubytek może być uzupełniony bananem, który jest bogatym źródłem tego pierwiastka.

Banan jest równie skuteczny jak napój izotoniczny.

Ostatnie badanie, wykazało, że banany są tak samo skuteczne jak napój izotoniczny. W tym przypadku wzięto pod lupę napój izostoniczy produkowany przez PepsiCo – Gatorade.

Badanie przeprowadzono wśród zaawansowanych rowerzystów podczas długotrwałego i intensywnego wysiłku. Wykazano, że banany z równie dobrą skutecznością dostarczają organizmowi wartości odżywczych oraz potrzebną energię pracy mięśni.

Banany mogą być idealną przekąską przedtreningową. W celu zapewnienia energii, nasz organizm wykorzystuje węglowodany i tłuszcze. To czyni banany bardzo dobrą przekąską przed treningiem. Naturalne cukry zawarte w bananie dostarczą dużo energii przed treningiem. To jest powód, dlaczego jest tak bardzo lubiany przez sportowców.