Co powinniśmy wiedzieć o oleju kokosowym. Czy jest zdrowy ?

olej kokosowy

Olej kokosowy pomimo swoich właściwości prozdrowotnych w dalszym ciągu budzi sporo kontrowersji.

Są 3 typy osób, które spotkasz, wspominając o oleju kokosowym:

  1. Osoby, które nigdy nie użyją oleju kokosowego, ponieważ zawiera on nasycone kwasy tłuszczowe (osoby te zostały wprowadzone w błąd i mają mylne przekonanie o tym, że nasycone kwasy tłuszczowe powodują choroby serca),
  2. Osoby, które widzą korzyści, ale obawiają się wysokiej kaloryczności (osoby te mają mylne przekonanie o tym, że wszystkie kalorie są sobie równe),
  3. Osoby, które używają go dosłownie do wszystkiego (brawo!).

Olej kokosowy jest jednym z tych kilku produktów, które śmiało mogą zostać sklasyfikowane jako “superfood”. Unikalna kombinacja kwasów tłuszczowych w nim zawartych może mieć niezwykle pozytywne skutki dla Twojego zdrowia. Obejmuje to utratę tkanki tłuszczowej, lepsze funkcjonowanie mózgu i całą paletę dodatkowych korzyści.

W tym artykule udowodnimy dlaczego powinniśmy jeść codziennie przynajmniej dwie łyżki oleju kokosowego aby zgubić zbędne kilogramy, poprawić stan zdrowia i czuć się wspaniale.

Dlaczego olej kokosowy odchudza ?

olej kokosowy wspomaga odchudzanie

Ilość tkanki tłuszczowej w organizmie można zmniejszyć na dwa sposoby – dążąc do ujemnego bilansu kalorycznego, czyli ograniczając kaloryczność diety, oraz zwiększając termogenezę organizmu poprzez ćwiczenia fizyczne i jedzenie odpowiednich produktów, które zwiększają nasz metabolizm tzw. termogeników.

Podczas gdy niektórzy ludzie uważają, że otyłość jest kwestią jedynie kalorii, inni (w tym my), uważamy, że źródło tych kalorii jest równie istotne.

Mimo, iż łyżka oleju kokosowego zawiera 120 kcal, kalorie te nie wpływają na nasz organizm w ten sam sposób jak 120 kcal, pochodzących np. z oleju rzepakowego

W przeciwieństwie do większości produktów przez nas spożywanych olej kokosowy zawiera wyjątkową grupę tłuszczy – trójglicerydy o średniej długości łańcucha (MCT), które są metabolizowane inaczej niż pozostałe tłuszcze. Po spożyciu, transportowane bezpośrednio z przewodu pokarmowego do wątroby, stają się szybkim źródłem energii, zwiększając tempo przemiany materii.

Z tego powody olej kokosowy można zaliczyć do naturalnych termogeników. Oznacza to, że jego spożycie zwiększa wydatek energetyczny, przyspieszając metabolizm i spalanie tłuszczu.

Jedno z badań wykazało, że 15-30 gramów MCT dziennie zwiększa 24 godzinny wydatek energetyczny o 5%, w sumie około 120 kalorii dziennie.

Olej kokosowy nie tylko pomaga spalić więcej kalorii ale również chroni naszą wątrobe oraz tarczycę, dzięki czemu pomaga utrzymać równowagę hormonalną naszego organizmu.

Spożywaj olej kokosowy … trać na wadze.

Dlaczego olej kokosowy jest zdrowy ?

Olej kokosowy jest prozdrowotny, ponieważ jest anty …

Prawdopodobnie słyszałaś/eś już o produktach działających przeciwzapalnie. Produkty te pomagają zmniejszyć produkcję wolnych rodników w organizmie, utrzymując tym samym zdrowe komórki.

Prawie 50% tłuszczu w oleju kokosowym stanowi kwas laurynowy, który ma właściwości antywirusowe oraz antybakteryjne.

Olej kokosowy jest w czołówce produktów przeciwzapalnych. Oto kilka jego prozdrowotnych właściwości:

  • antybakteryjne – zatrzymuje bakterie, które powodują choroby dziąseł, zakażenia gardła i infekcje dróg moczowych,
  • antygrzybicze – niszczy zakażenia grzybicze,
  • przeciwzapalne – hamuje stany zapalne i regeneruje tkanki,
  • antyoksydacyjne – chroni przed wolnymi rodnikami.

Wyobraź sobie jak Twoje zdrowie, odporność i zdolność do spalania tłuszczu wzrośnie, jeśli zdecydujesz się jeść tylko dwie łyżki oleju kokosowego dziennie.

Olej kokosowy stabilizuje poziom cukru we krwi

To może wydawać się dziwne, że olej kokosowy, tłuszcz, może pomóc kontrolować poziom cukru we krwi. Olej kokosowy nie ma bezpośredniego wpływu na poziom cukru we krwi, ale jego pośredni wpływ jest niesamowity.

Olej kokosowy pomaga glukozie przedostać się do komórki, spowalniając i redukując tym samym poziom insuliny we krwi.

Zdrowy tłuszcz zawarty w oleju kokosowym odgrywa istotną rolę w regulacji poziomu cukru we krwi; spowalnia proces trawienia, zapewniając stały, równomierny strumień energii z żywności poprzez obniżenie ogólnego indeksu glikemicznego. Kiedy dołączysz olej kokosowy do posiłku złożonego z węglowodanów, węglowodany są rozkładane do glukozy wolniej, więc poziom cukru we krwi pozostaje stabilny nawet po posiłku.

Olej kokosowy zawiera średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MCT), w przeciwieństwie do nowoczesnych olejów roślinnych, takich jak olej sojowy, kukurydziany, rzepakowy, które składają się z kwasów tłuszczowych o długich łańcuchach (PUFA).

Oleje, które składają się głównie z kwasów tłuszczowych o długich łańcuchach mogą zmniejszyć zdolność komórek do wchłaniania cukru we krwi, co może powodować lub nasilać insulinoodporność oraz cukrzyce.

Olej kokosowy obniża ryzyko chorób serca

Olej kokosowy był demonizowany ze względu na wysoką zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Olej kokosowy jest jednym z najbogatszych źródeł tłuszczu nasyconego znanych człowiekowi – niemalże 90% jego kwasów tłuszczowych jest nasycona.

Najnowsze dane pokazują jednak, iż tłuszcze nasycone nie są szkodliwe. Wiele badań, obejmujących setki tysięcy ludzi dowodzą, że zwiększone ryzyko zawału serca z powodu nasyconych kwasów tłuszczowych była mitem.

Populacje, które spożywają olej kokosowy należą do najzdrowszych na świecie.

Badania przeprowadzone wśród Polinezyjczyków, którzy ponad 60% spożywanych kalorii czerpią z kokosa, wykazały, że cieszą się oni znakomitym zdrowiem, a zachorowalność na choroby serca jest niemalże zerowa.

W przeciwieństwie do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, olej kokosowy nie utlenia pod wpływem powietrza, światła i ciepła. Co za tym idzie nie uszkadza tętnic w momencie stresu oksydacyjnego.

Jeśli w Twojej rodzinie były przypadki chorób serca, stosowanie oleju kokosowego będzie miało bezpośredni, pozytywny wpływ na Twoje zdrowie oraz samopoczucie.

Jaki olej kokosowy wybrać ?

Na rynku możemy spotkać olej kokosowy w dwóch postaciach rafinowanej oraz nierafinowanej.

Olej rafinowany jest dużo tańszy i może wydawać się atrakcyjną alternatywą ze względu na niską cenę. Należy jednak się go wystrzegać, ponieważ produkowany w wysokiej temperaturze pozbawiony jest swoich drogocennych właściwości, zapachu oraz smaku.

Najzdrowszym olejem jest nierafinowany olej z tłoczenia na zimno (extra virgin). Ma on charakterystyczny bardzo przyjemny zapach oraz przybiera postać stałą w temperaturze pokojowej. Warto o tym pamiętać, ponieważ tylko taki olej zapewni nam wyżej wymienione korzyści i będzie pozytywnie wpływał na nasze zdrowie.

właściwości oleju kokosowego

 

Źródła:
http://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-coconut-oil/
http://healthycures.org/coconut-oil-every-day